maanantai 16. helmikuuta 2015

Opetusharjoittelun ruusut, risut ja kehitettävät asiat jatkoa ajatellen

16.2.2015 Maanantai

Opetusharjoittelun ruusut, risut ja kehitettävät asiat


Ruusut

- AC:ssa kokonaisuuden opettaminen oli todella mielekästä hommaa, vaikkakaan mikkejä ei oppilailla ollut. Tämä olisi tehnyt kurssista vieläkin onnistuneemman ja enemmän interaktiivisen. Nyt keskustelut käytiin chätin kautta, joka on melkoista yksin puhelua näin opettajana, kun joudut koko ajan tulkkaamaan nauhalle, että mitä siellä tapahtuu ja mistä keskustellaan. Tämän koin vähän kurjaksi, mutta en antanut sen häiritä sen enempää.

- Lähipäivien aikataulutus oli loistava ja onnistunut. Kaikki aktivointijutut mitä olin miettinyt lähipäiviä varten olivat hyviä ja laittoivat oppilaat tekemään töitä kesken lähipäivän. Aktivoin sopivasti oppilaita, eikä opetus ollut yksin höpöttämistä, jota en kyllä jaksaisi tehdäkään. Ei sovi minulle.

- Positiivinen palaute jokaisen lähipäivän jälkeen. Tämä osoittaa sen, että olen oikealla tiellä ja pystyn luottamaan siihen, että kun itse tiedän jonkun homman olevan hyvä, niin se toimii myös isomman ryhmän kanssa. Tämä toi rutkasti lisää taas itseluottamusta opettajana ja tuli tunne, että selviän mistä vain. Hyvä minä!

- Uuden asian haltuun ottaminen ja materiaalin tekeminen. Opetettava asia oli minulle uusi, mutta en antanut sen häiritä. Opiskelin materiaalia tehdessäni asiat ja kun niitä aloin lopulta opettaa, huomasin, että osaan yllättävänkin paljon kertoa käytännön esimerkkejä teorian ympärille.

- Mahdollinen työtarjous jatkossa. Ohjaava-opettajani esitti ilmoille, että voisi olla mahdollista päästä jatkossakin vetämään tuota kurssikokonaisuutta heille palkallisena. Tämähän olisi todella mahtava juttu, sillä tykkäsin tuosta kokonaisuudesta ja koin se olevan oma juttu. 


Risut

- Oppilailta ei edellytetty mikkien toimivuutta AC-ympäristössä. Käsittämätöntä! Vaikeutti monia asioita todella paljon, mutta onneksi keksin aina keinot asioihin. Nopeat hoksottimet sai olla useaan kertaan kyllä kurssin aikana tämän tiimoilla.

- Ongelmat host-oikeuksien kanssa. Koulutusta edeltävänä päivänä kaksi kertaa neljästä ei minulla ollut host-oikeuksia, vaikka olin niitä etukäteen pyytänyt. Tämä vaikeutti todella paljon päiviin valmistautumista ja sai aamulla oli nopea, että sai layoutit AC:n puolella kuntoon ennen päivän aloitusta.

- Ohjausta en saanut opetusharjoittelun aikana. Itse sain miettiä kopit ja epäonnistumiset. Olisin kaivannut tässä sitä, että ulkopuolinen opettaja-ammattilainen olisi antanut minulle kommentteja, miten suoriuduin opettajan silmin tehtävästäni.

- Opetusmateriaaliin en saanut mitään kommentteja. Ehkä se oli niin "täydellinen", ettei kaivannut mitään kommenttia, mutta kun tuohon asiaan tottui työelämässä, ettei kukaan kommentoinut mitään, vaikka itsestä tuntui, että jotain voisi kommentoida, niin en tässäkään kohtaa saanut sitä kommenttia. Onneksi Tutorini Maarit on tässä asiassa ammattilainen ja on auttanut minua näissä asioissa enemmän kuin paljon APE-opintojen aikana.

- Informaatiokatkos koulun sisällä. Ennen opetusharjoittelua mietin sitä, että mitenkähän opiskelijat tietävät tulla kurssilleni, kun minulla ei ollut heidän yhteystietoja? Onneksi aloin asiaa miettiä ennen ensimmäistä lähipäivää ja kävi, että kukaan ei olisi ensimmäiselle lähipäivälleni tullut, joten siirsimme lähipäivän viikolla eteenpäin. Ei tällaista saisi tapahtua opetusharjoittelun aikana, Mitä sitten jos olisin ollut noviisi opettajan alku, jolle kaikki on uutta ja joka ei ihan kaikkia asioita osaa miettiä? Hän olisi ollut ihan kuutamolla. Rautainen kokemukseni, mitä olen työelämän kautta kouluttajana saanut, auttoi minua näissä tilanteissa ja osasin aina miettiä näitä mahdollisia sudenkuoppia.

- Tutorointi koulun järjestelmiin oli minulla yhden vaivaisen tunnin pituinen. Taas, jos en olisi ollut AC:n ammattilainen ja yleensäkin valveutunut näissä järjestelmissä, olisin ollut todella pihalla. Mietinkin tutorituokion jälkeen, että näilläkö ohjeilla mun pitäisi pärjätä, jos olisin noviisi. Olisin totaalisen pihalla!!


Kehitettävää

- Kurssin arvostelukriteerit olisi hyvä olla heti alusta alkaen esillä. Nyt sain ne kuntoon vasta kolmanteen lähipäivään, kun olin käynyt opetussuunnitelmakurssin, joka olikin todella hyödyllinen ja sain sen heti käytäntöön.

- Lähipäivien mahdolliset esitehtävät on syytä miettiä tarkkaan, että missä ne informoidaan oppilaille, jotta kaikille välittyy tieto. Nyt viimeistä lähipäivää varten ajattelemani harjoitustöiden esittely työ oli mennyt 11/13 oppilaalta ohi. Kaksi oli sen tehnyt ja 11 ei. Tästä huomasin, että ei riitä todellakaan että asiasta kertoo luennolla, vaan asiasta täytyy löytyä kirjallista faktaa ja useassa eri foorumissa, jos haluaa, että oppilaat tekevät tehtävät.

- Kun ottaa uusia sovelluksia käyttöön opetukseen, kannattaisi hyvin testata nämä, niin välttyisi yllättäviltä yllätyksiltä. Toisalta kaikkia juttuja ei näe yksin testaillessa, jolloin aina on varauduttava yllätyksiin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti