Tänään oli vuorossa APE14 ryhmän kestävän kehityksen opetussessio.
Kestävä kehitys: Kestävä
kehitys on paikallista ja globaalia yhteiskunnallista muutosta, jonka
päämääränä on turvata tuleville sukupolville yhtä hyvät tai paremmat
toimintamahdollisuudet kuin nykyisillä sukupolvilla on. Tähän päästään niin,
että ympäristö, ihminen ja talous otetaan huomioon päätöksenteossa ja
toiminnassa. Kestävän kehityksen lähtökohtana on huoli ihmisten välisestä
eriarvoisuudesta ja elämän perustan muodostavien ekosysteemien elinvoimaisuuden
ehtymisestä.
Opetussession layoutti oli oikein toimiva. Osallistujat näkyivät hyvin, chät-kenttä oli tarpeeksi leveä, jotta keskustelut näkyivät, aikataulu oli koko ajan esillä, videokamera toimi. Ei moitittavaa :).
Kestävästä kehityksestä oli hyviä kuvia dioissa:
Opetussessiossa oli AC:lla toteutettu videohaastattelu, joka oli mielenkiintoista kuunneltavaa.
Kestävä kehitys:
Neljä eri näkökulmaa kestävästä kehityksestä: ekonominen (ympäristö), taloudellinen, sosiologinen ja
kulttuurinen. Nämä alueet voivat olla vähän päällekkäisiä, mutta neljä eri aluetta on. Myös
sukupolvien yli on katsottavia asioita.
Miten toteutetaan erilaisissa oppilaitoksissa:
Ajatus on, että kestävää kehitystä voidaan
toteuttaa läpi yhteiskunnan. Oppilaitokset ovat keskeinen osa yhteiskuntaa. Jokaisen organisaation pitäisi soveltaa kestävää
kehitystä ydintoimintaansa. Esim. opettamisen kautta oppilaitoksissa. Opetus valmistaa ammatillisten valmiuksien kehittymistä ja on arkista työtä oppilaitoksissa. Ammattikorkeakouluissa tehdään tutkimustyötä ja näin kestävä kehitys näkyy siellä. Yksi hyvä perusperiaate: jokaisessa opetettavassa aineessa on jokin relevantti kestävän
kehityksen näkökulma, jonka voi ottaa mukaan opetukseen.
Mites voisi kehittää KEKE opetusta?
Ammattitaitokilpailuissa ja erilaisissa projekteissa. Lisäksi jokaista opettajaa pitäisi kannustaa ottamaan KEKE-ajattelu opetukseensa ja saada oppilaat innostumaan asiasta.
Yleistä palautetta APE 14 opetusessiosta:
Luentopainotteinen oli
opetussession ensimmäinen tunti. Vähän aktivointeja. Toisaalta mielenkiintoinen
aihe ja sitä oli mielenkiintoista kuunnella. Jotenkin toivoisi vaan
väliaktivointia, jollain tasolla. Voisiko olla polling-kyselyjä, joilla
opiskelijat pääsevät aktivoitumaan ja pysähtyä miettimään asioita vähäksi
aikaan. Huomaa, että oppiminen menee paremmin perille, kun oppilasta vaaditaan
miettimään asiaa. Videohaastattelu oli kiva idea ja hienosti toteutettu. Uusi
juttu näin AC:n ympäristössä tuo J.
Hyvä!
Hienot ja selkeät diat. Tykkäsin
layoutista ja kuvista. Lähteet hienosti esillä joka diassa. Hyvää työtä!
Tiina hostina piti hyvin hommia
hallussa ja tiimityöskentely opettajien välillä toimi hyvin, kun Vesa tippui
linjoilta niin Maarit otti hienosti homman haltuun ja veti rauhallisella
tyylillä luennon loppuun esimerkkien kera. Hyvä!
Ryhmätyö oli kiva. Jokainen sai
vuorollaan oman vuoronsa olla äänessä. Host vei hyvin hommaa eteenpäin.
Tunnelma oli rauhallinen ja miellyttävä, ei tarvinnut kilpailla, kuka sanoo
mitä ja kaikki saivat osallistua. Tykkäsin J.
Ryhmätyön purku oli kiva, kun ryhmien eri henkilöt purkivat asiat. Ja
breakouthuoneen note oli järkevästi sijoitettu layouttiin.
AC:n layoutit olivat selkeitä ja
ohjeistitte hyvin opiskelijoita eri asioiden parissa. Ongelmakohdissa esititte
ihmettelyn ääneen, jolloin asiaan pystyi kommentoimaan, jos oli asiaa.
Opettajan ei siis tarvitse kaikkea tietää. Breakouthuoneiden chätti jäi
ihmisiltä huomioimatta, eli tuossa olisi voinut nimetä chätin erikseen ja
laittaa siihen teksti, että tämä on breaktout-huoneen privattichätti.
Opettajilla oli erilaiset roolit
opetussessioissa. Tiina veti alun + hostijutut, Hanna-mari oliko roolia, Vesa
tippui linjoilta ja näin Maarit veti koko luennon. Tarkoitus oli varmaan tuossa
jakaa luento-osuus kahden opettajan kesken.
Oppimisen varmistaminen
väitteiden avulla:
Helppo kompata muiden ihmisten
mielipiteitä. Tässä ei saada välttämättä ihmisten oikeita mielipiteitä esille. Palautetta olisi voinut antaa
pari kertaa google form lomakkeen avulla:
Kaiken kaikkiaan todella miellyttävä opetustuokio, josta oppi itsekin paljon taas uutta. Iso kiitos APE14-opettajille!!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti