torstai 12. maaliskuuta 2015

Näyttöseminaari - NYT SE ON OHI!!!

12.3.2015 Torstai

Tänään oli vuorossa APE-opinnot päättävä näyttöseminaari. Aamulla harjoittelin esitystäni ja huomasin, että aikani tulee ylittymään, jos videot aion näyttää. Olin varautunut siihen, että menen ilman videoita. Näyttöseminaarin aikana keskustelin tuutorini kanssa, joka sanoi, että jokaisella on aikaa 30 minuuttia, jolloin päätin, että näytän videot. Mennään koko rahan edestä kerrankin :).

Oma osuuteni meni hyvin, vaikka aika painoi päälle. Hiukan jouduin juoksemaan viimeisiä slidejä. Keskustelessani esitykseni jälkeen tuutorini kanssa, tulimme siihen tulokseen, että muutaman sliden olisi voinut tiivistää tai olla auki puhumatta. Mutta minkäs teet, kun asiaa on aina liikaa :). Miten se menikään: tiivistämisen taito on hyvä taito. Tuota täytyy vielä harjoitella.

Esitykseni jälkeen oli huikea fiilis. Nyt se on ohi. 8 kk täyttä työtä, monia blogikirjoituksia, muita kirjoituksia, opetussessioiden suunnittelua, ryhmätöitä toisten perään ja mahtavia kokemuksia. Ennen kaikkea olen saanut mahtavia uusia tuttavuuksia, jotka jäävät mieleeni ikuisiksi ajoiksi.

Haluan ennen kaikkea kiittää tuutoriani Maarit Räisästä, joka on toiminut APE-matkallani esimerkillisenä tuutorina. Aina olen saanut tarvitsemani tuen ja kommentit, mitä olen tarvinnut. Opetusharjoittelustani kävimme mahtavat keskustelut ja oli huikeaa olla niin samaa mieltä monesta asiasta. Hyviä vinkkejä sain diojen tekemiseen, juuri sellaista mitä kaipailinkin. Ei ne aina voi olla niin hyviä, pakko olla jotain parannettavaa ja niinhän siellä oli. 

Toiseksi haluan kiittää ihan mahtavaa eAPE-teemaryhmääni: Lea, Tiina, Hanna-Leena ja Jaana. Ilman teitä olisi syksy ollut melkoisen ankia. Mahtava huomata, miten yhteisöllinen opettajuus toimi ja miten hienosti pystyimme tukemaan toinen toisiamme opetussessioita luodessamme. Ihan huikea kokemus. Parasta  yhteistyössämme oli se, että kaikki sujui kuin junan vessa. Jokainen teki osuutensa, kukaan ei jäänyt laakereille lepäilemään, roolit olivat selvät, eikä tarvinnut kyllä jahkailla pätkääkään. Olen ison kiitoksen teille velkaa!!!

Kolmanneksi haluan kiittää koko meidän eAPE-ryhmäämme. Uskomattoman hienoja persoonia koko ryhmä täynnä. Oli huikeaa tutustua niin moneen eri alan ammattilaiseen ja oppia kaikilta jotain uutta. Ryhmä opettaa, ja niin se todellakin tekee. Ihan huikea ryhmä! Kiitos!

Neljänneksi haluan kiittää ihania toimistoihmisiä AMOKilla: Sirpa, Päivi ja Pia. Autoitte aina, kun oli kysyttävää ja teidän kanssa oli todella miellyttävä työskennellä. Asiat toimivat, kun tekijöinä on ammattitaitoiset ihmiset. Kiitos!

Ja viidenneksi mutta ei vähäisemmäksi haluan kiittää aviomiestäni Juhaa, joka ihanasti on hoitanut keskiviikko-illan harrastukset lapsien kanssa, jotta olen saanut rauhassa keskittyä APE-opintoihin. Muutenkin tarvittaessa olen saanut tilaa ja aikaa tehdä tehtäväni pois alta, ilman turhaa säätöä. Kiitos!!

Tässä on linkki minun tämän päiväiseen esitysmateriaaliin ja tässä linkki AC-tallenteeseen.

Palautteet olivat mukavaa kuultavaa:

"Sinusta välittyy into ja ammattilaisuus ja erittäin arvostettavuus oma-aloitteisuus ja vapaa-ehtoisuus. Kukaan ei yleensä tahdo vapaa-ehtoisesti tehdä mitään, jos siitä ei saa mitään (opintopisteitä, rahaa etc.). Arvostettava piirre, että viitsit tehdä muutakin kuin mikä on pakko. Lisäksi esityksessä oli pääsääntöisesti hyvän luennon periaatteet: Selkeä aloitus, kerroit mitä tuleman pitää ja pidit kuulijat aktiivisina (videot, käsinostokyselyt). Kehitysehdotuksena on aikataulun huomioiminen. Nyt meni 5 minuuttia yli aikataulun. Esitystäsi oli miellyttävä kuunnella ja yleisön aktivointi oli otettu huomioon esityksessäsi. Sanoisin, että sinulla on vahva osaaminen taustalla ja se näkyy esityksessäsi ja siinä miten kiinnostavasti sait tuotua sen ilmi."

"Isot kehut. Sinä toimit, kuten puhut. Olet osoittanut sen APE-opintopolun aikana. Hieno katsoa, miten nopeasti ja laajasti olet ottanut verkko-oppimisympäristön AC:n haltuun ja uskallat kokeilla ja kannustat muita kokeilemaan ja omalla toimilla näytät esimerkkiä kaikille. Olet yhteisöllisen oppimisympäristön opettaja. Olet hoksannut sen, että opettajan rooli on sitä, että pitää olla oppimisen ohjaaja. Kun laitat oppilaat tekemään töitä, niin näennäinen oppiminen poistuu ja oppiminen nopeutuu. Samalla päästään pois ajatuksesta, jossa opettaja on vain aktiivinen ja oppilas on passiivinen. Totesit, että ”kaikki ei tykkää koko ajan touhuta ryhmissä” – perustuu temperamenttipiirteisiimme, jotka ovat synnynnäisesti saatu. Introverteilla aivot käynnistyvät hiljaisuudessa, ekstroverttien aivot käynnistyvät taas ryhmätyöskentelyn kautta. Sinun AC-ympäristön hallintataidot ovat mahtavat. Äänityksen olit valmiiksi asettanut kuntoon, oma kuva ensimmäisessä diassa oli kiva juttu. Näin kuulijat näkivät ja saivat käsityksen kuka seuraavaksi esiintyy. Videot olivat sopivan lyhyitä AC-opetukseen. Dioja olisi voinut vähän tiivistää. Oppimispyramidissa ei saa käyttää prosentteja, sillä niitä ei ole tieteellisesti todennettu."

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti